love to YOGA

Trainingskamp Koh Samui

Blog Thailand Koh Samui 2019

Het zit er alweer op helaas! Ik weet  niet eens waar ik moet beginnen, maar dit jaar was wederom een bijzondere ervaring. 

De trainingen hier zijn perfect voor beginners en mensen die willen werken aan hun conditie.
2x per dag is er een Muay Thai training van 2 uur. Ja lieve mensen, 2 uur in tropische hitte knallen! Je zoutgehalte is gelijk ondervoed plus garantie op de weegschaal dat je minimaal 3liter zweet lichter bent 🙂

Elke dag kun je hier BJJ en MMA klassen volgen en voor de spierbundels onder ons mag je de hele dag los met Crossfit/Bootcamp en Fitness. Twee keer in de week komt er een Yogadocente.

Voor mezelf, maar ook voor de lezers en CHI Academy members, heb ik natuurlijk alles uitgeprobeerd. Ok….. niet helemaal 100% waarheid. Deze keer de Yoga overgeslagen want ik wilde als Ashtangi liever de aandacht op mijn eigen practice richten dan mee doen met een Yogales. Naar horen zeggen is de Yogales hier een goede aanvulling op de Martial Arts of Krachttrainingen. De focus ligt voornamelijk op diepe stretches in allerlei yoga houdingen en heel bewust ademhalen, een fijne easy flow yoga voor iedereen.

Ardha Baddha Padmottanasana

De Muay Thai training heb ik een aantal dagen gevolgd, voor mij was het meer een conditionele les dan Muay Thai. Zoals ik al aangaf, voor gevorderde is het waarschijnlijk meer conditioneel aka “Fitness” en voor de beginners is het een goede mix van alles in één. 

DE MUAY THAI TRAINING
Een goede warming-up met onder andere touwtje springen. Voor jullie informatie; de touwen hier zijn zeker 2kg zwaar, niet erg handig dus. En ik, die nu 1 jaar redelijk ervaren ben in touwtje springen, stond als iemand te springen die NOOIT touwtje heeft gesprongen… Zucht, bijna niet te doen, zo zwaar dit touw! NB. Overdrijven is natuurlijk een van mijn verborgen talenten, maar er zit zeker een kern van waarheid in.

Maar goed, deze miss Diva werd al snel gespot door de trainers dat ik hier maar op 30% stond te springen… Eindstand, ik was gespot en de klos dus mocht ik met een touw die ineens 3KG was aangekomen?!  mijn eigen flow uitvoeren 🙁

Vervolgens kregen we diverse technieken met ellenbogen. Dan kon de helft van de groep op de pads in de ring met 1 van de trainers en de andere helft mocht tegen de bokszakken combinaties oefenen. Het gedeelte met de trainers in de ring op de pads was het meest leuk, training 1 op 1. Dit is een privé training waar je direct aanwijzingen krijgt op je technieken waardoor je sneller vordering maakt. 

Pad Training with Mister Chain

LET IT GO.
Ok, er zijn zeker wel diverse stijlen in Muay Thai. De een trapt met zijn benen gestrekt en de ander met zijn benen gebogen. Ik heb aangeleerd gekregen met gebogen been en hier is dat niet de bedoeling… Dus ik kon weer als beginner stoeien met het feit dat mijn been voor mijn gevoel mega gestrekt moeten zijn.. Voelde heel onnatuurlijk, maar LET IT GO, en doe wat de trainers zeggen. Thuis pak ik weer mijn eigen stijl die ik heb aangeleerd. 

3x per week was er de optie om te sparren, wat altijd met de middag training is. Ik heb maar 1x de middag getraind omdat ik mij verslapen had LOL. Is dit net op de dag dat er geen sparren was… PFFFFFFF

DE BJJ/MMA TRAINING
Deze lessen waren altijd verzorgd door 1 dezelfde trainer. Een ervaren MMA vechter, hoge band in BJJ en goede teachers skills. Voor die nu met ons mee waren was dit zeker een blessing, want deze leraar legt alles haarfijn stap voor stap in detail uit zodat het voor onervaren als ervaren vechters goed te volgen is. 

Echt respect voor zijn klassen. Deze waren altijd leerzaam. Tip voor wie op onze reizen mee gaat en BJJ wil mee trainen, een GI is nodig om met te trainen of in de hoop de gym GI pakken te leen heeft, want hiermee kan je beter bepaalde BJJ technieken toepassen. 

De MMA klassen waren intens en leerzaam. Staand, grondwerk, rollen en conditioneel. Alles is aan bod gekomen, jammer dat het al voorbij is!

Eventjes LE HUSBAND op de grond knallen 🙂

DE CROSSFIT TRAINING
Een paar keer per dag krijg je de mogelijkheid hier je spierbundels te testen. Ik fitness zelf en dit bieden we ook 2x per week aan bij ons in de gym. Maar elke dag…. en dat een paar keer… dit is voor mij echt next level.
Ik fitness om te zorgen dat ik mijn spieren train voor toning en deze op een andere manier onderhoud dan met Yoga of Martial Arts.

Ikzelf ben niet zo van de spierbundels omdat ik vanuit de Yoga filosofie andere prioriteiten en geloofsovertuigingen heb over het menselijk lichaam en de gezondheid. Maar als jij jezelf hier in kan vinden… dit is HEAVEN on EARTH. Jeetje… wat een spiermassa’s heb ik hier gezien en ontmoet.. Leuk om te zien dat er eigenlijk een bijna aparte wereld in deze gym is die zich hier helemaal aan overgeeft.

Ik heb een Crossfit Endurance gevolgd. Lekker alles duizend keer herhalen met gewichten en dan in een circuittraining. Ik moet jullie bekennen, dit was de eerste keer dat ik echt moest zweten.
Ok, ik zweet wellicht sneller dan een gemiddeld mens zelfs al kom ik notabene uit de Tropen of juist omdat ik uit de Tropen kom?! Anyway, het was extra met deze hitte, maar dat wil niet zeggen dat ik buiten adem was of moe ben. 

DUS YES YES, met deze les was ik echt buiten adem, mijn hartslag was lekker op gejut en ik zweette me suf.
Helaas had ik deze les de laatste dag dat ik kon trainen pas ontdekt… GRRRRRRR 
Desalniettemin, ik heb het mogen proeven en ben blij dat ik even heb mogen knallen op een heel ander level.FOTO CROSSFIT

Training Endurance Crossfit. FF Coach spelen

DAG INVULLING
Ja, wat doen jullie toch hele dagen naast je trainingen daar in THAILAND? Het volgende; Hangen, chillen en voornamelijk ETEN. Eigenlijk wordt trainingskamp 2020 “FOOD & TRAINING”  genoemd, al moet ik dit nog overleggen met de BAAS himself. Ontdekken wat het land je te bieden heeft aan diversiteit aan eten en natuurlijk alles uitproberen. Je gaat naar plekken die je graag wil bezichtigen zoals een BUDDHA beeld op een heuvel, een waterval ergens in de jungle of een vissersdorpje die gericht is op toeristen. Er is van alles te beleven en zien op alle plekken.

En dit kan je allemaal doen op de scooter, openbaar vervoer, boot en of taxi. Wij kozen ervoor om de scooter te nemen, met het hele gezin erop en op avontuur. (Chewing heeft zijn motorrijbewijs en een internationaal rijbewijs zodat dit een iets veiliger gevoel geeft). Je kunt hier zeker zonder bovenstaand ook scooter rijden, heb ik zelf ervaren, maar als er iets gebeurd dan is het een lastig verhaal in verband met het uitkeren van de verzekering, iets om op te letten.

Heel de familie op de SCOOTER

SAKYANT
Last, but definitely not the least. Jawel, we houden de traditie in ere. Ook deze reis wilde Chewing en ik een Traditionele Sakyant tattoo. Deze keer was het anders gelopen dan vorig jaar. Ik heb op een ander eiland mijn Sakyant genomen en Chewing hier op het eiland. Beide wel voldaan en beide met ceremonie en rituelen.

Een geslaagd Trainingskamp waar we weer nieuwe dingen hebben geleerd en waar we leuke inspiratie opgedaan hebben voor onze eigen CHI lessen.  Ik kijk alweer uit naar volgend jaar!

Family Lam samen Muay Thai